Ter inleiding
In het Atalanta-archief vond ik een tekstje terug dat ik Herman Wouters in 1986 vroeg te schrijven bij het verschijnen van de uitgave PLAAT (1.1.29):
Het werk van Henri Plaat neemt reeds jaren een volstrekt onafhankelijke plaats in binnen de vele elkaar opvolgende stromingen en richtingen in de beeldende kunst.
Het gefascineerd zijn door de vervreemding van verval en destructie, het voortdurend zoeken naar visuele sporen van een verleden en niet in de laatste plaats de humor waarmee hij reageert op de door hem waargenomen beelden, vinden een neerslag in een veelzijdig oeuvre, dat door Plaats specifieke vormopvattingen en kleurgevoel toch een hechte samenhang vertoont.
In deze persoonlijke visie waarmee aan een scala van technieken vorm wordt gegeven én het vermogen daarmee steeds nieuwe variaties te scheppen ligt de kracht besloten van het kunstenaarschap van Henri Plaat.
Ook zovele jaren later blijkt de geldigheid van deze woorden nog onbetwistbaar. De uitgaven die de Atalanta Pers met Henri Plaat maakte (men leze afl. 17 uit ‘Liefdewerk mooi papier’ op deze website) vormen daarvan een prachtig beeld. Het zijn uitgaven waarin alle discplines die de kunstenaar beheerste aan bod komen, zowel in zijn werk op papier als in zijn films en audio-opnamen.
In de dit jaar gepresenteerde uitgave Met een aardige groet, een hommage en papieren sluitsteen tegelijk, wordt door Cherry Duyns niet alleen van de kunstenaar maar ook en vooral van de mens Henri Plaat een duidelijk beeld geschetst. Samen met Armando en Henri Plaat vormde Cherry Duyns een hecht groepje bij de Haagse Post waar zij alle drie werkten. Wie Plaat persoonlijk heeft gekend zal in het verhaal dat Cherry Duyns in deze uitgave vertelt veel herkenbaars lezen. Voor anderen is het een aangename en intrigerende verrassing.
Over de uitgave zelf
De tekst die in de uitgave centraal staat wordt gevormd door de woorden die Cherry Duyns ooit sprak bij de opening van een tentoonstelling van Henri Plaat in 2001 (destijds uitgegeven bij Derby Pier, Amsterdam) en die hij na het overlijden van zijn vriend in aangepaste vorm opnieuw uitsprak op 22 augustus 2023 tijdens de afscheidsbijeenkomst op begraafplaats Zorgvlied te Amsterdam.
Voor de titel Met een aardige groet is door Atalanta Pers gekozen, omdat Henri Plaat de kaarten en brieven die hij regelmatig en aan velen stuurde, heel vaak met deze woorden ondertekende.
De uitgave bestaat uit een houten drager, waarin een boek is geplaatst. Daar overheen ligt een verstevigd omslag, waarin een originele tekening van de kunstenaar is opgeborgen. Het geheel wordt omsloten door een papieren wikkelomslag met betiteling.
De hoofdkleuren die voor de gehele uitgave zijn toegepast zijn zwart, grijs, geel en rood.
Het boek met een formaat van 25.5 x 21.7 cm telt 24 pagina’s. De gehele uitgave heeft een formaat van 31 x 22 cm. In het losse omslag bij het boek is een losse, originele pentekening van Henri Plaat opgeborgen. Deze bladen hebben ongeveer het A4-formaat en zijn door de kunstenaar gesigneerd en meestal ook gedateerd.
Zowel het boek als het omslag om de tekening bevatten een colofon met het zelfde oplagenummer. Dit nummer is met het prefix AP tevens op de achterzijde van de tekening aangebracht.
De kern van het boek, dat dezelfde titel draagt als de gehele uitgave, is de tekst van Cherry Duyns. Daar omheen zijn vele teksten en afbeeldingen van Henri Plaat afgedrukt. Teksten en beelden vormen met elkaar één grote collage, de techniek waar Henri Plaat zo van hield.
Het boek is voorzien van een digitaal gereproduceerde signatuur van Henri Plaat.
Als Atalanta-beeldmerk voor de gehele uitgave is een van de door Henri Plaat gemaakte logo's voor de uitgave uit 2004 toegepast. Dit logo is toen niet gebruikt. Het beeldmerk op de titelpagina van het boek is een versie van het logo dat door de kunstenaar op een envelop werd getekend.
Meer afbeeldingen van de uitgave als geheel als ook van de los bijgevoegde tekeningen kunt u vinden onder de tab 'Afbeeldingen'.
Henri Plaat (1936-2023)
Henri Plaat was een zeer veelzijdig beeldend kunstenaar. Voor veel van zijn werk waren de talloze reizen die hij maakte de inspiratie. Naast schilderijen, werken op papier en fotocollages was hij ook cineast. Zijn filmoeuvre van 45 films (‘artistfilms’) is in zijn geheel opgenomen in de collectie van Eye Filmmuseum. In 1981 ontving hij een Gouden Kalf voor Beste Korte Film.
Zijn beeldend werk is veelvuldig tentoongesteld en bevindt zich in vele openbare en particuliere collecties.
Eerder verschenen bij de Atalanta Pers:
Verre plekken die herinnerd blijven (1.1.25)
PLAAT (1.1.29)
Zodoende & Zo zie je maar (1.1.66)
Bij Waanders Uitgevers, Zwolle verscheen in 1999 “Plaat”, een uitgebreide en rijk geïllustreerde monografie met tekst van Betty van Garrel.
Cherry Duyns
Cherry Duyns (1944) heeft na zijn tijd bij de Haagse Post veel werk voor televisie gedaan (AVRO en VPRO). Niet alleen maakte hij vele indrukwekkende documentaires maar ook was hij betrokken bij de ontwikkeling van andersoortige programma’s. Daarnaast schreef hij verhalenbundels, romans en vele beschouwingen over kunst en cultuur.
Zijn werk is met vele prijzen bekroond.
Uitgebreide informatie over hem is te lezen op zijn website of op de Wikipagina
Presentatie
De uitgave zal samen met De wereld een imago (zie 1.1.143) op 29 september 2024 voor een publiek van vrienden en relaties worden gepresenteerd. Bij die gelegenheid zal het eerste exemplaar door de uitgever aan Cherry Duyns worden overhandigd.